brusszel


Az évszázad üzlete?

Felsmann Balázs a paksi bővítésről
Figyelő Online - Felsmann Balázs
2014.01.23  09:00   
mail
nyomtatás
Bár korábban is egyértelmű volt, hogy a kormány elkötelezett egy új atomerőmű megépítése mellett, az elmúlt heti moszkvai bejelentés talán még azokat is meglepte, akik közelről, de nem bennfentesként követték a fejleményeket.

Felsmann Balázs
Felsmann Balázs

Az, hogy tender nélkül, 2023 és 2025 közötti tervezett átadással atomerőmű épül hazánkban, kérdések sorát veti fel. Szükség van egyáltalán erre a beruházásra ilyen sürgősen? Jó, hogy orosz cég építheti az erőművet? Drága vagy olcsó a 12 milliárd euróra becsült beruházási költségvetés, amiből 10 milliárdot biztosít az orosz fél?

Nem tudom megállni, hogy ne említsek meg egy személyes vonatkozást. 2007-ben a GKM társadalmi egyeztetést folytatott a készülő energiastratégiáról, és az alábbi szövegezéssel nyújtotta be javaslatát az Országgyűlésnek a paksi bővítésről: „Abban az ütemben és mértékben, ahogy a meglévő paksi blokkokat le kell állítani, olyan mértékben kell megfelelő előkészítési idő biztosításával megtervezni az azokat kiváltó atomerőművi blokkokat. Az előkészítő munkák során nagy szerepet kell kapnia a lakosság tájékoztatásának, a civilszervezetekkel való együttműködésnek, valós társadalmi vita lefolytatásának és a szükséges költség-haszon elemzések elvégzésének.”

A parlamenti szakaszban ez a szöveg elsikkadt, jelentős részben hozzájárulva ahhoz, hogy 2008 tavaszán lemondjak a tárca szakállamtitkári posztjáról. 2009-ben már különösebb megkötések nélkül adott felhatalmazást az Országgyűlés a kormánynak, hogy kezdje meg a projekt előkészítését. A végleges szövegből eltűnt, hogy a projekt elsődleges célja a meglévő kapacitások kiváltása, és ugyanígy háttérbe szorult a lakosság és a civil szféra tájékoztatása s a költségek és hasznok átfogó elemzése.

Pedig egy atomerőmű mellett és ellene is felhozhatók szakmailag megalapozott érvek, folytatható színvonalas vita, amelynek végén, ha konszenzus nem is, de talán kompromisszum elérhető lenne. A valóban releváns kérdések közül az első, hogy vajon miért kell sietni, mennyire indokolt már a 2020-as évtized közepén egy új alaperőmű üzembe állítása. A hazai termelőegységek közül a „régi” Paks és a lignitalapú mátrai erőmű termelni fog 10 év múlva is, és csupán a gázárak kedvező alakulásának függvénye, hogy az előző évtized végén átadott, a legmodernebb technológiát alkalmazó új gázalapú erőműveink (Gönyű, Dunamenti) végre teljes kapacitással termeljenek. Ezek az erőművek képesek kielégíteni a hazai kereslet döntő részét, ráadásul kevéssé valószínű, hogy egy évtizeden belül eltűnne az importverseny a hazai piacról.

Az európai energiahálózatok összekapcsolódása a határokon átnyúló kereskedelem dinamikus növekedését hozta magával. A magyar, szlovák és cseh piacok összekapcsolódása révén jelenleg minden nehézség nélkül 43–45 euró közötti megawattóránkénti áron lehet szerződéseket kötni zsinóráram beszerzésére a következő három év bármelyikére. A piac kínálati, az európai gazdaság lassú, válság utáni növekedése, az energiahatékonysági beruházások és a megújuló energiák térnyerése egyaránt fékezik az alaperőművek iránti keresletet. A hazai médiában előszeretettel a Paks–2 egyik potenciális exportcélpiacaként megjelölt Németország a valóságban nem szorul importra, sőt 2012-ben 23 terawattórás kivitelével az EU második legnagyobb áramexportőrévé lépett elő, úgy, hogy termelésében a megújuló energia 21 százalékkal már nagyobb arányt képvisel, mint a nukleáris 18 százalékkal.  (A német energiapiacról lásd cikkünket a 18–19. oldalon – a szerk.)

A Nemzetközi Energiaügynökség legfrissebb előretekintése az európai éves villamos energia iránti igénynövekedést csupán 0,5–1 százalék közé várja a következő két évtizedben. De elgondolkoztató az is, ha a közelmúlt hazai statisztikáit nézzük. 1994-től 2012-ig vásárlóerő-paritáson a magyar GDP növekedési üteme évi 2,54 százalék volt, míg a villamosenergia-felhasználás csak 0,9 százalékkal nőtt. Ugyanezt a tendenciát láthatjuk a válság utáni időszakban 2008 után, amikor a GDP éves átlagos 0,95 százalékos csökkenése mellett ennél gyorsabb ütemben, évente 1,05 százalékkal mérséklődött a hazai áramfelhasználás. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy a makroelemzők modelljei alapján 1 százalék körülire tehető a magyar gazdaság természetes hosszú távú növekedési üteme, úgy nehezen képzelhető el, hogy egy évtizeden belül a jelenlegit 7-8 százalékkal haladja meg a hazai felhasználás. Ehhez szükségtelen egy évtized múlva 2400 megawatt kapacitás rendszerbe állítása.




Ráadásul a jelenleg működő blokkok leállítását megelőző üzembe helyezés számos technológiai többletköltséggel is jár. Az alig egy évtizedes együttes üzemelés miatt a Paks környéki áramszállítási kapacitást 2400 helyett 4400 megawatt teljesítményre kellene fejleszteni. A párhuzamosan működő blokkok kérdésessé teszik, hogy vajon a jelenleg alkalmazott közvetlen vízkivételhez elegendő-e a Duna vízhozama. Amennyiben nem, úgy további beruházásként gondoskodni kell a biztonságos hűtésről például hűtőtornyok építésével. Ezek a járulékos beruházások több százmilliárd forinttal növelhetik a beruházás végösszegét. A sietség tehát semmiképpen sem indokolt. Azt a döntést, hogy szükséges-e az atomenergia újbóli alkalmazása a jelenlegi paksi erőmű 2032 és 2037 közötti leállítását követően, elegendő a 2020-as évtized elején meghozni. Figyelembe kell venni azt is, hogy addig milyen irányba fejlődnek az egyéb, sok tekintetben ma már a nukleáris energiával összemérhető egységköltségű energiatermelési módok, és ennek függvényében dönteni az atomenergia további alkalmazásáról.

Nézzük másodjára a beruházási költségeket, hátha ezek megvilágítják, hogy mégis az „évszázad üzlete” a bejelentett erőműépítés. Annak magyarázata, hogy miért volt szükséges a tender nélküli szerződéskötés, számomra nehezen elfogadható, de érdekesebbnek tartom, hogy vajon valóban kiemelkedő üzletet kötött-e Magyarország, ha már ezt a vitatható formáját választotta az együttműködésnek. Európában az elmúlt években több nukleáris projekt került abba a szerződéses szakaszba, hogy konkrét beruházási költségterveket és értékesítési árakat ismerhettünk meg. A Roszatom árai első látásra kétségkívül kedvezőbbnek látszanak, mint a tervezett brit erőművé, amely francia technológiára épül. A török Akkuyu erőmű, amelyet a Roszatom BOO (build-own-operate) modellben épít, fajlagos beruházási költsége ugyan 25 százalékkal nőtt a projekt indulása óta, de így is csupán 64 százaléka az angliainak.

Ám még ez sem eredményezi, hogy a török atomerőmű olcsó áramot biztosítana, mivel a Roszatom az első két blokk termelésének 70 százalékára 91 euró/megawattórás garantált átvételi árat kért, ami több mint kétszerese a jelenlegi piaci árnak. A brit atomerőmű esetében körülbelül 111 euró a megawattóránkénti garantált átvételi ár 35 éves időtartamra. Összehasonlításul az aktuális német megújuló energia átvételi árai megawattóránként 2014. januártól 10 megawatt fölötti napelemes rendszereknél 94,7, szárazföldi szélerőműveknél legfeljebb 89,3 euró, és a támogatás maximum 20 éves időtartamra jár. De legalább a török és brit adófizetőket a garantált átvételi áron túl nem terhelik az ottani nukleáris erőmű egyéb költségei, hiszen mindkét projektnél a beruházó vállalja az egyéb piaci kockázatokat. Hasonló a helyzet Finnországban is, ahol a Fennovoima konzorcium – amely a térség 40 vezető ipari magánvállalatát tömöríti – tervez a Roszatommal együttműködve atomerőmű-építést.

Finnországban a Roszatom pontosan ugyanazt az ajánlati árat adta, mint nálunk (6 milliárd euró egy 1200 megawattos blokkra), azzal a különbséggel, hogy ott úgy szállhat be a projektbe, ha megveszi az abból kilépett E.ON 34 százalékos részvénycsomagját, és résztulajdonosként kész finanszírozni, nem hitellel, hanem befektetőként a projektet. Ehhez képest a magyar „siker” ugyanennek az árnak az elérése anélkül, hogy a legkisebb mértékben is sikerült volna megosztanunk az erőműépítés piaci és beruházási kockázatait az orosz partnerrel. Azok teljes egészében a magyar felet terhelik. Pedig két másik épülő európai erőmű, a finn Olkiluoto–3 és a francia Flamanville–3 példája arra utal, hogy a kivitelezés kockázatai egyáltalán nem elhanyagolhatók. Mindkét esetben az eredetileg tervezett költségvetés több mint 300 százalékánál tartanak a beruházási költségek, és 5-6 éves a projektek csúszása.

Harmadjára hagytam, vajon az egyelőre mozaikosan megismert finanszírozási feltételekkel milyen áramárra számíthatunk Paks–2 esetén. A török és a brit erőműveknél a szerződések tartalmazzák azt a minimális áramárat, amit a kivitelező elvár a beruházás megtérüléséhez. Ez átszámítva 27, illetve 33 forint kilowattóránként. Hasonló számítás alapján a tervezett finn erőműnél körülbelül 28 forintra jön ki ez az érték. Tekintettel arra, hogy a magyar adósságfinanszírozás költsége jelentősen meghaladja a finn, illetve az angol mértéket, egy magyar erőmű még akkor sem tud olcsóbb hitel révén kedvezőbb áramárat elérni, ha az orosz partner a piacinál kedvezőbb kamatozású hitelt biztosít erre a célra.

A magyar hosszú lejáratú államkötvények átlagos hozamszintje 3,4-3,7 százalékkal haladja meg az angol és finn értékeket, így legalább ennyi kamatot kell elengednie az orosz félnek ahhoz, hogy ugyanazt a finanszírozást elérjük, mint az előbb említett országok. Tízmilliárd eurós hitelnél ez több mint 100 milliárd forint éves kamatkedvezmény lenne. De még ezzel is csak ugyanott lennénk, ahol a finnek, angolok és törökök, vagyis az egyébként bőven 30 forint feletti kilowattóránkénti ár 27 forint körülire mérséklődhet. Az, hogy a magyar kormányzat államközi hitelként vegye fel az összeget és kamatmentesen adja tovább a paksi erőműnek, egészen biztosan felveti a brüsszeli vizsgálat megindítását a tiltott állami támogatással kapcsolatban. Az Európai Bizottság december végén indított vizsgálatot a brit garantált átvételi ár miatt.

Kevéssé valószínű, de ha a bizottság mégis elfogadná a kamatmentes állami finanszírozást vagy tőkejuttatást, úgy az új erőmű árai mintegy 9 forinttal mérséklődhetnek, ami közvetlen költség szintjén elvben versenyképessé tehetné az új blokkokat. Más kérdés, hogy ez a versenyképesség csak illúzió lenne, hiszen az elengedett kamatot a magyar adófizetők összessége lenne kénytelen kifizetni az orosz hitelnyújtó felé, évtizedekre megterhelve a hazai költségvetést. Mindezekre tekintettel talán érthető, hogy az elmúlt hét végén már a minden ellenérvet cáfoló indoklást hallhattuk kormányzati körökből: „A paksi erőműépítés nem üzleti kérdés.” Ezzel az érvvel valóban nehéz vitatkozni.

A szerző a Budapesti Corvinus Egyetem kutatóközpont-vezetője
mail
nyomtatás
címkék: Paks atomerőmű

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Félelmek és tények

Lánczi Tamás személyes álláspontja

Családi pótlék itt és ott

Kiszelly Zoltán nézőpontja

Pontozással nyert az EU

Kína igen ügyesen Oroszországot használja fel saját érdekei előmozdítására

A holland választás tanulságai: „jó” populizmus és mélyreható vita

A hollandok elmúlt 15-20 éve azt mutatja meg nekünk, hogy az olykor késhegyre menő vitáknak komoly hozadéka van

top200