Hiába intézhetjük már online a napi bevásárlásokat, a bizalmatlanság miatt egyelőre nem sokan élnek ezzel a lehetőséggel - tudta meg a Figyelő Online. Az áruházláncok online forgalma ugyan folyamatosan növekszik, de az éves bevételhez viszonyítva még mindig elenyésző az ebből származó pénz, így nem véletlen, hogy jelenleg csak a GRoby-nál, a CBA-nál és a Tesco-nál működik a szolgáltatás. A Figyelő Online információi szerint ezeknek a láncoknak idén nem is kell konkurenciára számítaniuk, a többiek ugyanis kivárnak.
Naponta csak pár százan választják az online bevásárlás lehetőségét, pedig ennek segítségével anélkül kerülhetnek ételek a hűtőbe, hogy kimozdulnánk. A CBA tájékoztatása szerint például napi 50-100 vásárló használja a webes szolgáltatásukat, az átlagos kosárérték pedig 20 ezer forint körül alakul, amely ugyanakkor magasabb nagy szupermarket vagy akár hipermarket kosárátlagához képest.
Fodor Attila a CBA kommunikációs vezetője emlékeztetett: lassan egy éve kibővítették a webshop kínálatukat a friss termékekkel is, így szinte már minden terméket meg lehet vásárolni online is. A vásárlási szokások azonban még nem alakultak át teljesen: ugyan egyre többen vesznek frissárukat, de továbbra is alapvető élelmiszerek, a borok, a tejtermékek, a vegyi áruk és a desszertek a legkedveltebb termékek. Sokan rendelnek azokból a termékekből, amelyeknek nagy a tömege, így nehéz lenne hazacipelni (például ásványvíz, üdítő). Fodor Attila szerint a webshopukat többnyire nagybevásárlásra használják, ennek megfelelően karácsony előtt a forgalom és az átlagkosár értéke is megduplázódott. A kommunikációs igazgató elmondása szerint viszont egyre többen vannak olyanok is, akik egyszerre csak pár terméket szereznek be, de ezt hetente többször is megteszik.
Bármikor visszaküldhetjükMég sokan berzenkednek az online bevásárlástól pedig a pár száz forintos házhozszállítási díjért cserébe rengeteg időt lehet megspórolni. A vásárlás menete egyszerű: a vevő kiválasztja a termékeket az online oldalon, a kosarat pedig az áruház alkalmazottja a bolt polcairól állítja össze, tehát a kiszállítás nem raktárból történik. A futárok a kiszállítást követően tételesen leszámolják a termékeket, és ha valamivel elégedetlen a vásárló vagy nem azt kapta, amit kért, azt visszaszállítja és a fizetendő összeg is kevesebb lesz. Szakértők szerint óriási fejlődés előtt áll a piac, a kezdeti berzenkedés hamar elmúlik majd.
A mostani kis érdeklődés azonban nem azt jelenti, hogy a netes vásárlásban nincs potenciál - mondta a Figyelő Onlinenak Madar Norbert a GKI Digital tanácsadója, aki szerint a bizalmatlanság miatt nem használják sokan ezt a szolgáltatást. A legtöbben attól tartanak, hogy nem a legszebb paradicsomot kapják, a felvágott esetében pedig úgy kapnak többet, hogy meg sem kérdezik tőlük, hogy „maradhat?". A bizalmat ugyanakkor erősítheti, hogy a legtöbb webáruházzal ellentétben itt, nem külső szállítócég, hanem hozzáértő alkalmazott végzi a kiszállítást. A rendeléskor párórás időintervallumok közül kell kiválasztani a nekünk legmegfelelőbbet, ráadásul hétvégére is kérhetjük a szállítást. A futár pedig a kiszállítást követően tételesen leszámolja a termékeket, és ha valamivel elégedetlen a vásárló vagy nem azt kapta, amit kért, azt visszaszállítja és a fizetendő összeg is kevesebb lesz.
A bizalmatlanság miatt a virtuális kosarakba azok a termékek kerülnek, amelyekkel biztosra mennek a vásárlók, így a palackozott üdítők, az állateledel vagy a konzerv. Madar Norbert szerint viszont nem kell aggódniuk azoknak a cégeknek, amelyek eddig is állateledel-házhozszállítással foglalkoztak, az áruházláncok netes vásárlói ugyanis új vevők a piacon, így a hipermarketek nem veszélyeztetik a kisebb szolgáltatókat.
A Tesconál valamivel jobbak a számokA piac másik nagy résztvevője, a Tesco, tavaly márciusban indította el webes szolgáltatását. Az áruházlánc a pontos forgalomról nem kívánt nyilatkozni, a Figyelő Online azonban úgy tudja, valamivel többen használják a Tesco webshopját, mint a CBA-ét. A Tesco-hoz csak Budapesten, naponta átlagosan 600 rendelés érkezik, ám igen nagy a szórás: hétfőn ez a szám alig éri el a 300-400-at, míg hétvége felé akár 1-2 ezer fölé is mehet. Ezt a rendelési mennyiséget pedig mindössze három budapesti áruház szolgálja ki.
A kosarak értéke és összetétele hasonló a CBA-hoz: „tapasztalataink azt mutatják, hogy az online bevásárlások során is minden olyan termék része a kosárnak, amit egy nagybevásárlás alkalmával vásárol az ember - mondták az áruház sajtóosztályán. Szintén népszerűek a baba termékek, az ásványvizek, valamint a kutyaeledelek.
A Tesco a forgalomról csak annyit közölt, hogy több tízezer vásárlón és kiszállításon vannak túl, a karácsony pedig kiemelkedő volt: több ezer ember először próbálta ki az online élelmiszer bevásárlást, ráadásul a meglévő vásárlóik is sokkal aktívabbak voltak. A karácsonyi időszak slágertermékei a kozmetikai ajándékcsomagok, az ajándékkosarak, az édességek és a sütési alapanyagok voltak.
Jelentős bővülésre számítanakA netes vásárlásokat tekintve a CBA-nál és a Tesco-nál is jelentős bővüléssel számolnak a következő években. Jelenleg ugyanis nem országosan, hanem csak néhány városban érhető el szolgáltatás: a Tesconak három (Budapest, Szeged és Pest megyei települések), míg a CBA-nak kettő (Budapest, Győr) elosztóközpontja van, de mindkét cég bővíteni akarja a központok számát.
Az áruházak ugyanis hosszabb távon a forgalom megtöbbszöröződésére számítanak, a cél pedig az, hogy Nyugat-Európához hasonló mértékben legyen elterjedt az online bevásárlás. Jelenleg a CBA évente nagyjából 600 millió forintos bevételt könyvelhet el az online bevásárlásokból, ez az összeg azonban eltörpül a teljes, 578,5 milliárdos forgalom mellett.
Forrás: Nielsen (mrd forint)
A kisebb láncok egyelőre nem is tervezik, hogy az éledező piacra lépnek és bevezetik a netes szolgáltatást. A Figyelő Online kérdésére szinte az összes áruházlánc azt válaszolta, hogy egyelőre csak figyelik a piaci mozgásokat és ennek megfelelően döntenek a webshop elindításáról. Ezt a választ kaptuk az Auchantól is, ám szakértők szerint a következő piacra lépő szinte biztosan a francia vállalat lesz.
A Tesco mindenesetre jelentős előnyben volt a költségeket tekintve, miután Nyugat-Európában már mindenhol működtettek online áruházat, így az induláshoz szinte csak a weboldal fordítására, néhány alkalmazott felvételére, valamint az autók beszerzésére volt szükség.