">
brusszel


Dubaj, két felvonásban

Figyelő Online - Tóbiás Tas
2013.06.03  07:00   
mail
nyomtatás
A Wizzair néhány hete bejelentette, hogy október végétől közvetlen járatot indít Budapest és Dubaj között. Alig egy hónappal később Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági ügyekért felelős államtitkár írt alá megállapodást az Egyesült Arab Emírségek képviselőjével a két ország közötti kereskedelmet fellendítő döntésekről. Utánanéztünk, mit érdemes tudni e különös ország még különösebb városáról.
Tavaszi este, a kánikula még nem csapott le teljes erejével a város utcáira, egészen kellemes a hőmérséklet Dubajban. A főutcán hömpölyög a tömeg; helyiek, külföldi munkavállalók - azaz expatok - és turisták végeláthatatlan csoportjai igyekeznek péntek esti programjukra a város Marina nevű exkluzív negyedében. Egyből feltűnik, hogy a helyi lakosság körében rendkívül népszerűek a német luxusautók. A Mercedes és a Porsche terepjárói népautó benyomását keltik, ahogy könyörtelenül róják a köröket a JBR (Jumeirah Beach Residence) Walk elnevezésű főutcán, ami egyébként meglepő hasonlóságot mutat Beverly Hills elit bevásárlóutcájával, a Rodeo Drive-val. Ameddig szem ellát, hatalmas daruk sokasága övezi az építkezés alatt álló felhőkarcolókat. A főutcáról letérve, közvetlenül a tengerparton fekszik a Hilton Dubai Jumeirah Residences, aminek hangulatos terasza tömve a koktélozó, nagyrészt nyugat-európai expatokkal és turistákkal.

Úgy tűnik, Dubajban jól mennek a dolgok: nehezen hihető, hogy 2009-ben az addig évi több mint 10 százalékkal robogó gazdaság teljességgel leállt, a növekedés motorjának számító építkezési szektor projektjeinek felét pedig elnapolták.

Teve és Land Rover
Dubaj modern kori felvirágzása az 1970-es évek végén indult. Rashid bin Saeed Al Maktoum emír vezetősége alatt a városvezetés úgy döntött, hogy nagyobb hangsúlyt kell fektetnie gazdasága szisztematikus kiépítésére. Dubajnak mindössze elenyésző mennyiségű olaj- és gáztartalékja van: az a GDP mindössze hat százalékát teszi ki, szemben például a szomszédos és egyben leggazdagabb emirátussal, Abu-Dzabival, ahol ez az arány csaknem negyven százalék. A dubaji vezetés tehát nem ülhetett tétlenül: egy átfogó, kreatív gazdasági reformprogramra volt szükség az akkor még az olajon kívül túlnyomórészt halászaton és kereskedelmen alapuló városban. „Nagyapám tevén közlekedett, apám tevén közlekedett, én Mercedesen, a fiam Land Roveren, az ő fia is Land Roveren fog, de az ő fia már tevén" - illusztrálta egy alkalommal Rashíd sejk, hogy mit jelent majd Dubaj számára, ha a kiapadó olajforrásaira hagyatkozik.
Az ország kelet és nyugat közötti kedvező földrajzi fekvését kihasználva végül a kereskedelem, a pénzügyek, a logisztika illetve a turizmus felvirágoztatását célozták meg. Mindehhez nélkülözhetetlen volt a nyugodt és kiszámítható befektetői és politikai környezet megteremtése, az egyébként nem erről híres régióban.

Ezer üveg pezsgő
Eredeti tervéhez olyannyira hűen tartottá magát a városvezetés, hogy ennek nyomán Dubaj az elmúlt harminc évben elképesztő átalakuláson ment keresztül. Mára a régión belül messze ez az emírség számít a legnyitottabbnak. Ez nemcsak a külföldi befektetők számára leegyszerűsített és áramvonalasított adminisztrációs kötelezettségekben nyilvánul meg, de a brit turisták számára legalább ennyire fontos területen, az alkoholfogyasztásban is: a dubaji nemzetközi hotelek bárjaiban megengedett a nyilvános iszogatás, pedig a legtöbb szomszédos országban, vagy akár a mindössze egy óra autóútra fekvő Sharjah emirátusban ez elképzelhetetlen lenne. A városkép egy New Yorkra vagy Hongkongra emlékeztető felhőkarcololótömegből áll, amelyben tornyosul többek között a világ legmagasabb épülete, a Burdzs Kalifa. Rekordokból nincs hiány: itt építették fel a világ eddigi egyetlen hét csillagos szállodáját, a Burdzs al-Arabot és 2008 óta a Közel-Keleten először már helyben is kisíelhetik magukat azok a sejkek akiknek eddig a svájci Alpokig kellett elzarándokolni. S ha ennyi még lenne elég, hatalmas építészeti kihívásokat legyűrve beleépítettek egy pálmafa alakú mesterséges szigetcsoportot (Palm Jumeirah) is a Perzsa-öbölbe, ennek legészakibb pontján magaslik a nagyjából 300 millárd forintnak megfelelő költségű, 1539 szobás Atlantis luxus hotel. Hírek szerint a megnyitó ünnepségen 1000 üveg pezsgő mellett 1,7 tonna homárt szolgáltak fel a vendégeknek.

Felturbózták
Az amerikai Vanity Fair magazin egy 2006-os cikkében mesterségesen felturbózott városhoz hasonlította Dubaj metamorfózisát. A látványosságok ugyanakkor vonzzák a turistákat: a helyi statisztikai hivatal adatai alapján 2001 és 2011 között a látogatók száma évente 3 millióról több mint 7 millióra nőtt. Üzleti parkjaikba olyan nemzetközi vállalatokat sikerült becsalogatniuk, mint a Microsoft, az Oracle, az IBM, a Dell, a Siemens, a Canon és a SonyEriccson. Ma már minden jelentős banknak (Citi, UBS, Credit Suisse), befektetőháznak (Goldman Sachs, Morgan Stanley) és alapkezelőnek (Blackstone, Carlyle) van dubaji irodája.
Mindemellett azért nem minden jött össze nekik sem. Legutóbb egy a Föld országait ábrázoló mesterséges szigetcsoportot (The World) építettek be a tengerbe 14 milliárd dollárért, de pénzügyi és építészeti szempontból egyaránt katasztrófába torkollott a vállalkozás. Anyagi források hiányában ugyanis mindössze egy szigetet sikerült eddig modellként épületekkel ellátni, ráadásul arról is hallani, hogy a szigetek süllyedésnek indultak.

Az összeomlás
Az igazi katasztrófa azonban 2008-ban csapott le Dubajra. A hiteleken alapuló építőipari bonanza egy hatalmas ingatlanlufivá nőtt, amelynek kipukkadása nem kímélte a várost és lakóit. Az ingatlanárak 65 százalékot estek és eddig 757 milliárd dollárnyi ingatlan projektet kellett leállítani az emírségben, többet, mint a közel-keleti régióban összesen. Állástalanná vált munkvállalók ezrei csapot-papot hátrahagyva menekültek. Az angol The Guardian napilap beszámolója szerint a magas fizetések és az exkluzív életforma csábítására a korábbi évek során százezer főre duzzadt dubaji brit munkavállalói kolónia tagjai 2009 elején olyan sietségben menekültek haza, hogy autóikat és fizetetlen hitelkártyáikat is a repülőtéren hagyták - olykor egy-egy bocsánatkérő levél kíséretében -, így próbálván meg elkerülni a város drákói törvényeit. Tudniillik a csekkek vagy a hitelitörlesztések nem fizetése azonnali börtönbüntetéssel jár még a relatív nyitott Dubajban is. A válság 2009 novemberében tetőzőtt, amikor a dubaji kormány befektetéseit menedzselő állami vállalat, a Dubai World ingatlanokkal foglalkozó leányvállalata, a Nakheel bejelentette, hogy képtelen kifizetni 3,5 millárd dollárnyi hitelkötelezettségét, ezért annak átütemezését kérelmezi. Végül részben a szomszédos Abu-Dzabi 20 milliárd dolláros mentőcsomagjával részben pedig a hitelek átstruktúrálásával sikerült rövid távú megoldást találni, de szakértők joggal jegyezték meg, hogy Abu-Dzabi konzervatívabb gazdaságpolitikája mintául szolgálhatna a feltűnő, de nem mindig racionális befektetéseiről elhíresült Dubaj számára.

Felívelő pályán
A talpraállás azonban Dubajtól független események szerencsés összjátékának köszönhetően előbb jött el, mint sokan várták. Az Arab Tavasz felkelései a régió fontos idegenforgalmi központjait is érintették, így a turistáknak új célpont után kellett nézni, erre Dubaj éppen megfelelt. Akik eddig a gízai nagy piramis vagy a damaszkuszi Al-Hamidiyah bazár látványában és történelmi jelentőségében akartak gyönyörködni, azok most beérték a felhőkarcolók és a fedettpályás síelés modernebb, de ugyanakkor biztonságosabb élményével. A szállodák kihasználtsága már most is csaknem 90 százalékos, ráadásul a turistaáradat miatt az ottani hotelek kapacitását 30 ezer szobával még bővítik is a következő öt évben. A turizmusból származó bevételek húsz százalékkal nőttek 2012-ben, és immár 4,4 millárd dollárt tesznek ki.
Kína és India gazdasági fejlődése is jelentősen segíti a dubaji turizmust - a kínai turisták száma például csaknem megtízszereződött az utóbbi évtizedben. És mivel nemcsak a baj, hanem a szerencse sem jár egyedül, a ciprusi banki betétek megadóztatása újabb ajándékként pottyant Dubaj ölébe. Egy helyi alapkezelő szerint a mintegy 60 milliárd dollárnyira becsült Ciprusból kivont bankbetétek jelentős része ugyancsak Dubajban fog landolni.

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.