brusszel


Erő, izom

Dénes Ferenc a Fidesz és a sport viszonyáról
Figyelő Online - Dénes Ferenc
2013.08.08  14:18   
mail
nyomtatás
A társadalmi rendszerek közül egyértelműen a sport a legnagyobb nyertese a 2010 utáni változásoknak. Kitüntetett szerepét a költségvetési újraelosztásban sokan összefüggésbe hozzák a miniszterelnök személyes preferenciáival, különösen a labdarúgás iránti rajongásával.


Dénes Ferenc
Dénes Ferenc

Orbán Viktor sport iránti elkötelezettsége fontos faktor, de korántsem kielégítő magyarázata annak, hogy az elmúlt három évben ennyi közpénz áramlott ide.

A sport nem csupán az első számú vezető kedvence, de a Fidesz kultúrájának is fontos része. Az alapító atyák, a jelenleg is befolyásos fideszes politikusok jelentős része gyermekkorától kezdve aktívan sportolt. Ma is követik, szeretik a sportot, ami minta a párt új politikai generációja számára is. Ennél fontosabb, hogy a kormánypárt döntéshozói tisztában vannak a társadalmi, köz- és pártpolitikai jelentőségével. Fontos közösségi szervezőerőt látnak benne, lehetőséget és eszközt a rendkívül szétesett, egymás iránt bizalmatlan, sőt ellenséges magyar társadalom közösséggé szervezésében. Tudatában vannak gazdasági jelentőségével, hisz a világ egyik legdinamikusabban fejlődő iparágáról beszélünk, valamint egészség- és nevelésügyi szerepével. A sporthoz kapcsolódó asszociációk, mint például a küzdelem, a siker, a nemzeti érzések, a közösség, a lojalitás vagy az elkötelezettség, jól harmonizálnak a Fidesz politikai hívószavaival.

A sport egyébként régóta ismert pozitív társadalmi hatásait az elmúlt évtizedekben minden kormány elismerte és fontosnak tartotta – a szavak szintjén. Csak éppen a tettek hiányoztak. Nem volt világos hosszú távú társadalmi kép, ennek eléréséhez rendelt politikai eszközrendszer, erő és izom a tervek megvalósításához. A 2010-ben hatalomra került Fidesznek viszont volt ereje és bátorsága ahhoz, hogy a korábban preferált irodalom, film, képzőművészet mellett a testi kultúra fejlesztésére is koncentráljon. Jónak és helyesnek tartom ezt az irányt, tiszteletre méltónak az elszántságot.

Kár, hogy a sportfejlesztési vágyakhoz nincs világos terv, jelentősen hiányzik a megvalósításhoz szükséges tudás, erősen kockázatos a választott eszközrendszer, és katasztrofális a gyakorlat. 2010-ben az új kormány a (feltételezett) sportfejlesztési alapelvei közül legalább néggyel szerintem rosszul mérte fel a helyzetet.

Elsőként említhető: a kabinet úgy gondolta, a magyar sport problémái abból erednek, hogy a kormányzat és a helyhatósá­gok keveset költenek rá. 2009-ben a Nemzeti Sporttanács részére készült felmérések azonban kimutatták, hogy saját lehetőségeikhez képest elsősorban az önkormányza­tok, különösen a megyei jogú városok, Budapest kivételével, de a központi költségvetés is arányaiban többet költenek, mint a háztartások. Az igaz volt viszont, hogy a büdzsé jelentősen elmaradt az állami tulajdonú sportlétesítmények fenntartásával és fejlesztésével, azok javarészt rendkívül lepusztult állapotban voltak.

A második hiba az volt, hogy nem vettek tudomást az európai sport megváltozott tendenciáiról. Nyilvánvalónak tűnt számukra, hogy a sportnak az egyesületek a keretei, itt kell változásokat elérni. A gondolat meglehetősen ortodox, az EU sportirányelveinek egyik kedvence. Ugyanakkor a sportolási lehetőséget egyre inkább erre szakosodott szolgáltatóktól vásárolják az erre vágyók Európában és hazánkban is. Egyre jelentősebb a nem szervezett sport, fizikai aktivitás szerepe. Ha úszni akarok, veszek egy jegyet vagy bérletet az uszodába, nem lépek be tagnak az úszószakosztályba. A Városligetben is lehet egyesületi tagság nélkül kocogni.

Harmadikként említhető, hogy zavarosak a fejlesztések céljai, irányai, preferen­ciái és hangsúlyai. A gyakorlatból úgy tűnik, a minőségi és látványsportok preferáltak. Erre utalnak a stadionépítések, az utánpótlás-nevelés, azaz a hivatásos sportolók általános képzése, az akadémiai rendszerek, vagy­is a szakképzés kiemelt szerepe. Ugyanakkor valóban jóval több lehetőséghez jutott a gyermekek általános sportoltatása is. A mindennapos kötelező iskolai testnevelésnek lehetnek jótékony hatásai, de a klasszikus szabadidősport fejlesztésére mintha nem lenne szent akarat, pedig ez is fontos EU-s irányelv és általános gyakorlat lenne.

A negyedik hiba az, hogy a sport népszerűségét közvetlen pártpolitikai-hatalmi haszonná igyekeznek formálni. Az általa kínált kommunikációs lehetőségeket a politikusok természetszerűleg igyekeznek kihasználni minden országban. Ennek mikéntje akár ízlésbeli kérdés is lehetne. De a magyar sportszervezeti rendszer átalakulásában, úgy tűnik, közvetlenül jelennek meg a pártpolitikai érdekek. Elég csak a szövetségek, egyesületek élére megválasztott gyakorló politikusokra, állami alkalmazottakra, a kormánytól függő vezetők sorára gondolni. Az ilyen esetek veszélyeztetik a civil szféra autonómiáját és a működés hatékonyságát.

A sportfejlesztést rendkívül egyszerűen gondolta az új kormányzat: öntsünk sok-sok pénzt a szférába, abból biztos jó dolgok sülnek ki. És valóban, ömlik a közpénz a magyar sportba: megemelkedtek az illetékes államtitkárság költségvetési sorain szereplő összegek. Áramlik a pénz a társasági és osztalékadón keresztül nyújtott sport-, illetve egyedi kormányzati támogatások révén. Erőteljes az állam, illetve az államhoz köthető megrendeléseket nagy összegben elnyerő vállalatok – igaz, meglehetősen koncentrált – szponzorálási aktivitása is.

A közpénzek költésében sportgazdaságilag három irány mellett jól lehet érvelni. A korábban elmaradt létesítményfejlesztések pótlása, például a stadion- vagy a pályaépítési programok javítják a sportolás kereteit, növelik a sportszolgáltatások versenyképességét. Egy bizonyos méret felett és alatt a nagy világversenyek magyarországi rendezése szintén előnyös lehet; ha a szükséges infrastruktúra-fejlesztések nem is feltétlenül, de a rendezési költségek megtermelhetők. Nagyjából a Forma–1-es futam és a 2021-es vizes világbajnokság lehet magyar szempontból a racionális megasportesemény. Helyes és jó a gyermek sportoltatására költeni; ha sikerülne az egészséges életmódot megszerettetni a fiatalokkal, egy-két évtized múlva komoly társadalmi hasznokat realizálnánk ebből.

Ugyanakkor a sportba áramló közpénzek komoly kockázatokat is rejtenek. Különösen a taotámogatások vetnek fel sok kérdést. Az előzmények nélkül a korábbi százezres helyett 10 millió forint nagyságrendű utánpótlás-nevelési dotációkat nem tudta hatékonyan felszívni a rendszer. Nagy a kockázata egy kevéssé hatékony költési szerkezet kialakulásának, az államtól függhetnek egyes egyesületek. A létesítményfejlesztési összegek kissé esetlegesek, és nagy rizikót rejtenek a későbbi működtetés, finanszírozás terén. Vannak más kockázatok is, így például a taopénzek megszerzésére irányuló áltevékenységek, vagy a források átcsorgatása a hivatásos sportba.

Az egyedi támogatások rendszere morálisan romboló hatású és versenyellenes. Jelentősen hozzájárul a magyar sport szervezeti rendszerének kevéssé hatékony, kissé kaotikus működéséhez, ahol most legalább féltucatnyi erőközpont igyekszik – gyakran egymással szemben – érvényesíteni érdekeit.

De a közpénzek drasztikus növekedésének legnagyobb veszélye a sport hagyományos civil működésének felszámolása. Számításaim szerint 2010 előtt a sport-GDP több mint 50 százalékát adták a központi költségvetés és az önkormányzatok költései. Szerény becslés alapján is ez az arány jelenleg legalább kétharmad, de van, aki háromnegyedre teszi. Ez gyakorlatilag a sportolás közpénzekből való finanszírozását jelenti. Így megszűnnek azok az erők, amelyek a fogyasztók jobb kiszolgálására ösztönöznék a sporttevékenységek szervezőit. Nem feltétlenül érdekeltek a lelátók nézőkkel, a termek, pályák sportolókkal való megtöltésében. Minek? Alapvetően úgysem tőlük függ az anyagi jólétük, hanem az állami újraelosztástól. Ebből kijöhetnek kiugró eredmények, például sok olimpiai érem, de sportkultúra nem nagyon. Legfeljebb a rendszer ellenére.

A szerző sportközgazdász

 

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Félelmek és tények

Lánczi Tamás személyes álláspontja

Családi pótlék itt és ott

Kiszelly Zoltán nézőpontja

Pontozással nyert az EU

Kína igen ügyesen Oroszországot használja fel saját érdekei előmozdítására

A holland választás tanulságai: „jó” populizmus és mélyreható vita

A hollandok elmúlt 15-20 éve azt mutatja meg nekünk, hogy az olykor késhegyre menő vitáknak komoly hozadéka van

top200