brusszel


Folytassa, EKB!

Guntram B. Wolff az Európai Központi Bank monetáris politikájáról
Figyelő Online - Guntram B. Wolff
2014.02.13  07:29   
mail
nyomtatás
Az Európai Központi Bank (EKB) megígérte, hogy „mindent elkövet” az euró árfolyamának stabilizálása érdekében. Ezzel azonban azóta is adós. Így a deflációs veszélyek felerősödtek, hosszú távon alááshatják az eurózóna stabilitását.
Erős érvek szólnak az agresszívebb monetáris politika mellett. Az infláció 2011 vége óta egyfolytában csökken, jelenleg 0,7 százalék, jóval az EKB 2 százalékos célja alatt van. A piaci előrejelzések szerint az idei évben a fogyasztói árak 1,1 százalékkal emelkednek, az infláció mértéke 5 éves távon 1,4 százalék alatt marad. Egyértelmű tehát, hogy deflációs nyomás van.

Az EKB-nál zajlik a nagy európai bankok átvilágítása. Ez oda vezethet, hogy a rossznak minősített portfóliójú pénzintézetek tovább korlátozzák hitelezési tevékenységüket. Az államadósság szintjének fenntarthatósága számos ország esetében illuzórikus, főleg az alacsony és egyre csökkenő kamatszint miatt. Ezekben a tényezőkben kódolva van a következő válság. Mit lehetne tenni?

A kiindulópont az agresszívabb monetáris politika lehet. Az EKB elkésett a tavalyi kamatcsökkentéssel. Németországban nagy vita zajlott arról, hogy az alacsonyabb eurókamat miként értékteleníti el a német megtakarításokat. Ám a központi banknak ilyen szempontokat nem lenne szabad figyelembe vennie.

Az EKB hitelessége múlik azon, hogy amennyiben az árstabilitásra vonatkozó mandátumát teljesítette, járuljon hozzá a gazdasági és a szociális kohézióhoz is. Az inflációs cél teljesülni fog, sőt a deflációs nyomás aláássa a kohéziót és súlyosbítja a periféria országainak eladósodottságát. Szükség lenne tehát további kamatcsökkentésekre, kombinálva azokat hosszabb távú likviditásösztönző intézkedésekkel.

Közvetlenül kellene ösztönözni a vállalati és a lakossági hitelezést. Ezzel ki lehetne fogni a szelet a defláció vitorláiból. Az előző hosszú távú, a hitelintézeteknek nyújtott finanszírozási program (LTRO) tapasztalatai vegyesek. A központi bank által adott hitel nagy része ugyanis államkötvények vásárlására ment el, s nem a vállalkozások hitelezésére fordították. Az EKB-nak ezt büntetnie kellene, arra kellene ösztönöznie az európai bankokat, hogy azok a reálgazdaságot hitelezzék, ne az államot.

Fontos az eszközvásárlások kérdése is. A legkevésbé vitatható az lenne, ha az EKB vállalati kötvényeket és a bankok által felkínált hitelportfóliókat vásárolna. Ez jótékonyan hatna az eurózóna perifériáján lévő országok hitelezési viszonyaira. Hasonlóan működne, ha megszüntetnék a korábban vásárolt államkötvények sterilizálását.

Jogos a vita azonban abban az esetben, ha újonnan kibocsátott állampapírok vásárlásába kezdenének. Ezzel egyrészt csökkenteni lehetne a periféria országainak kötvényei és az eurózóna magállamainak papírjai közötti hozamkülönbséget. Ugyanakkor ennek az eszköznek a hatékonysága megkérdőjelezhető, nem serkentené a növekedést 
és az inflációt.

A német és a francia vállalkozások finanszírozási feltételei nagyon kedvezőek. Különösen igaz ez a német cégekre, amelyek beruházásaikhoz kényelmesen tudnak belföldi megtakarításokhoz jutni. A periféria országainak ugyanakkor végszükség esetén az EKB által indított államkötvény-vásárlási program tűnik a használhatóbbnak.

Összefoglalva: élénkebb jegybanki szerepvállalásra lenne szükség, s ezzel az EKB nem menne túl a neki adott mandátumon. Főleg a periféria országai járnának jól egy újabb kötvényvásárlási programmal és más hitelélénkítő eszközök alkalmazásával. Az eurózóna központi országainak, így különösen a németeknek, inkább a kínálati oldal reformjára lenne szükségük.

Csökkenteni kellene a középosztály adóterhelését, növelni az állami beruházásokat annak érdekében, hogy megerősödjön a gazdasági növekedés és emelkedjen az infláció. A monetáris politika tehetne sokkal többet. Ez azonban persze nem jelenti azt, hogy a fiskális politikának ne lennének további feladatai.

A szerző a brüsszeli Bruegel Intézet igazgatója
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Félelmek és tények

Lánczi Tamás személyes álláspontja

Családi pótlék itt és ott

Kiszelly Zoltán nézőpontja

Pontozással nyert az EU

Kína igen ügyesen Oroszországot használja fel saját érdekei előmozdítására

A holland választás tanulságai: „jó” populizmus és mélyreható vita

A hollandok elmúlt 15-20 éve azt mutatja meg nekünk, hogy az olykor késhegyre menő vitáknak komoly hozadéka van

top200