Ívelt tévéképernyőkkel próbálják csúcsmodelljeiket eladni a televíziógyártók. Kérdés, hogy mennyire van létjogosultsága az új eljárásnak, amit általában az ultranagy felbontással és a döbbenetes képet adó OLED-es technológiával kombinálnak.
Virtuálisan két táborra szakadt a kütyürajongók hada az utóbbi hónapokban, különösen pedig a január elején tartott Las Vegas-i Consumer Electronics Show (CES) után. A leglátványosabb trend ugyanis a hajlított kijelzők előretörése volt, nemcsak a mobiltelefonok, de a televíziók esetén is. Az egyik tábor szerint egészen új élményt adnak a hatalmas méretű és igen nagy felbontású tévék, ám a másik tábor szkeptikus: sokan úgy látják, hogy csak egy újabb bőrt kívánnak lehúzni a technikáért rajongó fogyasztókról, és nemes egyszerűséggel újabb „parasztvakításnak" titulálják a legfrissebb kijelzőtrendeket.
Természetesen a gyártók hivatalból optimisták, és egymásra licitálva jelentik be fejlesztéseiket. Más iparági szakértők is az IMAX háromdimenziós élményéhez hasonlították a látványt.
A Sony első hajlított tévéje, az S990-es október óta kapható Amerikában, mintegy 700 ezer forintnak megfelelő dollárért. Igaz, ennek 165 centis képátlója nem számít kiemelkedően nagynak, ahogyan ma már alapnak tekinthető Full HD felbontása is elmarad a dél-koreai ultra HD (UHD) felbontású társaitól. Igaz viszont, hogy a megfizethetőbb kategóriába tartozik, mint a dél-koreai konkurensek csúcsmodelljei, bár utóbbiak jóval nagyobb tudásúak.
Az LG közel 2,7 méteres (105 inches) képátlójú nagyágyúja 4K felbontású, azaz 5120 x 2160 képpontot, közel 11 millió pixelt jelenít meg. Az ára ugyanakkor a 16 millió forintot közelíti, ami még a leggazdagabb kütyübolondok közt is kiverheti a biztosítékot, döbbenetes képi élmény ide vagy oda. Mind az LG, mind a Samsung piacon van pár hónapja a hajlított tévék megfizethetőbb verzióival is, bár olcsónak azért egyik sem mondható.
E téren a Sony a legerősebb játékos, mert miközben a japán cég említett egyszerűbb készüléke a fejlett világban a szélesebb felső középrétegek által megfizethető, a Samsung KN55S9C készüléke 2 milliós, az LG hasonló csatahajója, az 55EA9800-as modell 2,2 milliós listaáron került piacra. S bár a fenti 55 colos kijelzők ára hónapokon belül bizonyára több százezer forinttal csökken, a különleges masinák legfeljebb a leggazdagabb országokban számíthatnak érdemi keresletre.
Az általuk alkalmazott OLED-es technológia a tesztelők szerint egyszerűen a „világ legjobb" eddig látott képét nyújtja.
Olcsóbb lesz valaha? Érdemes ilyet venni? Melyek a technológia gyengéi?
E kérdésekre is választ talál a Figyelő hetilap 2013/5-ik számának Infotech rovatában.