brusszel


Ki lesz a következő Malév?

Figyelő Online - Váczi István
2013.06.21  17:40   
mail
nyomtatás
Csodával érne fel, ha nem jutna a következő években több közép-európai légitársaság is a Malév sorsára.
Komoly bajban van a lengyel nemzeti légitársaság, a LOT. A társaság 2008 óta folyamatosan veszteséges, és 2009-ben egyszer már közel került a fizetésképtelenséghez.

Ezt tavaly is csak úgy sikerült elkerülnie, hogy decemberben 400 millió zloty - mintegy 28 milliárd forintnak megfelelő - hitelt kapott a kormánytól. Ezt az Európai Bizottság (EB) ideiglenesen azzal a feltétellel hagyta jóvá, hogy a varsói kabinet és a cég június 20-ig benyújtja Brüsszelben a szerkezetátalakítási tervét.

Gondok mindenütt

A LOT problémái a régióban általánosnak számítanak. Csehországban a CSA - előzetes brüsszeli jóváhagyást követően - 30 milliárd forintnak megfelelő állami támogatást kapott. Az újjászervezés keretében 25-30 százalékkal visszavágták a hálózatát, majd áprilisban a cég 44 százalékát eladták a Korean Airnek.

A szerb JAT csak úgy maradhat életben, hogy a kormány átvállalja az 50 milliárd forintnak megfelelő adósságát. Szerbiának egyelőre nem kell tekintettel lennie az uniós előírásokra, a július 1-jén csatlakozó Horvátországban azonban már más a helyzet. Nemzeti légitársasága ráadásul olyan állapotban van, hogy jók az esélyei a következő bedőlő címére. Az átszervezési terv már elkészült, e szerint csökkentenék mind a flotta nagyságát, mind a dolgozók létszámát.

A pénzügyileg megroppant Szlovéniában épp privatizációra készülnek, eladó az Adria Airways. Romániában a Tarom nemcsak vaskos mínuszokat termel, de már a piacelsőséget is elvesztette a Wizz Airrel szemben, így itt is az átszervezés, létszámleépítés van napirenden.

Brüsszeli verdikt

„Ezen cégek alapvető problémája abból adódik, hogy a kínálatuk nincs összhangban a kereslettel. Ez részben a saját merevségükből, részben pedig a gazdasági válság miatt megváltozott piaci környezetből adódik" - mondja Bognár András, a londoni ICF SH&E légügyi elemzőcég munkatársa.

Hogy ki megy csődbe, azt nehéz megjósolni, mivel a cégek valós pénzügyi helyzete nem nyilvános. Ráadásul mindig ott van a lehetőség, hogy az állam valamilyen csatornán keresztül megsegíti a bajbajutottakat. Ennek csak az EB fellépése szabhat határt, ahogy az a Malév esetében történt.

A témáról további részleteket olvashat a Figyelő hetilap június 20-i, idei 25. lapszámában.

mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Kiegyezés a székely–holland sörháborúban

Magyar politikai siker is a Csíki Sör Manufaktúra és a Heineken kiegyezése - állítják kormányzati informátoraink.

Bajban a taxisok réme

Lemondott az Uber elnöke, Jeff Jones, miután a cég háza táján egymást érték a botrányok.

Alternatív valóságok

Igencsak eltérő a NOB és a helyiek véleménye 
a tavalyi ötkarikás játékok hagyatékáról, de a rengeteg gond mellett van azért néhány sikersztori is.

Jönnek az automata áruházak

Egyre több, főként a fizikai világban aktív nagyáruház vezeti be a legkülönfélébb online és elektronikus eladásösztönző praktikákat.

top200