Csodavárásként tekintenek sokan a közösségi finanszírozásra, ám a megjelenés számos veszélyt is rejt.
388 ezer dollárt
gyűjtött össze az Indiegogon egy magyar projekt. A gyűrűóra egy igazán újszerű ötlet, ami világszerte felkeltette az erre fogékony, design és technológia iránt érdeklődő netezők figyelmét. Kevés projekt lehet azonban olyan sikeres, mint a
Ringclock. (A Figyelő is
bemutatta a céget).
Ma már szinte mindenki hallott a közösségi finanszírozásról, és messiásként várják, hogy ismeretlenek zsákkal öntsék a feltalálók/fejlesztők/vállalkozók számára a pénzt. Ha egy termékhez nem sikerült befektetőt találni, nincs piaci érdeklődés, akkor inkább azon kellene elgondolkodni, hogy érdemes-e folytatni, vagy lehet-e még változtatni. Nem érdemes a közösségi pénzekért sorba állni, ha nincs pontosan kialakítva a célcsoport, és nem tud a csapat valami igazán újat mutatni.
A Solo-Duo elektromos autóiról is ismert
Moveo Zrt. 2008 óta fejleszti elektromos robogóját, és azóta sem sikerült befektetőt találni. Idén nyáron megpróbálkoztak az Jumpstartcity.com oldall is, és csúfos kudarc érte őket.
Kampányuk során eleve igen nagy összeget tűztek ki célul, 1,65 millió eurót, ehelyett összesen 346,90 dollár jött össze öt felajánlótól. Egy ilyen piaci felmérés után felmerül, hogy mit mondanak egy lehetséges befektetőnek? Az összesen öt támogató komoly ítélet, nehéz lesz megmagyarázni.
Az ilyen kellemetlen szituációk elkerüléséhez alaposan fel kell mérni a piacot. Nem elég az évekkel ezelőtt kitalált terméket egy közösségi finanszírozó oldalra feltenni, alaposan megfontolva kell a támogatási csomagokat kialakítani. Érdemes egy további fejlesztésre gyűjteni, és ha arra még nem is jön össze a forrás, nem kell úgy érezni, hogy magára a termékre nincs megfelelő kereslet. Végül pedig egy siekrtelen kampány után el kell gondolkodni, hogy valóban megfelelő-e a termék, szükség van-e rá a piacon. Ha elektromos robogót 2400 euróért
tervez egy cég eladni, akkor azért a konkurensek árát is érdemes megnézni. Különösen, ha már 500 dollárét is lehet
rendelni, igaz nem összehajtható terméket. A drágábban pozicionál termék tulajdonságait sokkal pontosabban kell megmutatni, és elmagyarázni, hogy miért is kerül sokszorosába, mint mások.