brusszel


Másodpercenként 30 millióért: íme, a legjobb Super Bowl reklámok

Figyelő Online - Jandó Zoltán
2014.02.03  13:28   
mail
nyomtatás
Nem csak az észak-amerikai profi amerikaifutball-bajnokság (NFL) döntőjén tegnap diadalmaskodó Seattle Seahawks tagjai és szurkolói lehettek boldogok a Super Bowlt (SB) követően: hatalmasat kaszált a finálén a Fox is. Cikkünkben a legjobb reklámokból szemezgetünk, amelyekért másodpercenként 30 millió forintot fizettek a hirdetők.
Szakértők szerint az SB-t idén műsorra tűző csatorna reklámbevétele szinte biztosan elérte a 300 millió dollárt a nagydöntő, illetve a kapcsolódó felvezető, és egyéb műsorok idején. Tavaly a CBS 292 milliót keresett a Super Bowllal, azaz a hirdetésekből befolyó összeg ezúttal is emelkedhetett.

A világ legnézettebb egynapos sporteseményét egyébként a három nagy amerikai csatorna, a Fox, az NBC és a CBS éves váltásban tűzi műsorra, s az összecsapás a hirdetések révén 10 éve is még csak feleannyit hozott, mint most. Csakhogy azóta spotárak is bő 70 százalékkal emelkedtek, és az értékesített reklámhelyek száma is némileg magasabb lett. Az idén a Fox átlagosan 4 millió dollárt kapott egy fél perces hirdetésért (azaz másodpercenként 30 millió forintba került egy reklám), s a durván 4 órás meccs alatt összesen 32,5 percnyi kereskedelmi szünetet tartottak.

Hatalmas kereslet
A reklámszünetek számának növekedése, és az egyre magasabb árak ellenére azonban hirdetők idén is elkapkodták a hirdetési helyeket, a Fox már december elején arról számolt be, hogy mind a 65 spotra talált jelentkezőt.
A legtöbbet ezúttal is az Anheuser-Busch InBev fordította Super Bowl-hirdetéseire, igaz a sörgyártó a tavalyi kilenccel szemben ezúttal öt reklámjának csak hét félperces blokkot kötött le (amiért állítólag, a mennyiségi engedménynek is köszönhetően 21 millió dollárt fizetett). A Volkswagen, a General Motors, és a Pepsi egyaránt 4 spotot kötött le. Közülük a GM aktivitása lehet talán némileg meglepő, hiszen az amerikai autógyártó tavaly hosszú évek után először kihagyta a SB-t, úgy fest azonban, hogy az állami béklyó lerázása ismét megnyitotta az utat az olcsónak éppen nem mondható marketingcsatorna felé.

A Chevrolet-et népszerűsítő GM és a Volkswagen, illetve Audi márkákat hirdető VW reklámok mellett egyébként találkozhattak a nézők Hyundai, KIA, Chrysler és Toyota hirdetésekkel is az NFL-finálé alatt, sőt az idén először a TATA Motors érdekeltségébe tartozó Jaguar is beszállt a nagy reklám-csatába. Ezzel egyértelműen az autóipar volt a legaktívabb szektor: az ágazat cégei összesen 50-60 millió dollárt utalhattak át a Foxnak.

Hirdetők versenye
A rendkívül magas spotárak miatt az elmúlt években egyre gyakrabban merül fel, hogy vajon megéri-e ennyit fizetni egy hirdetésért. Bár a kérdés erősen megosztja a szakértőket, a többség abban egyetért, hogy márkaépítésre igenis alkalmas az SB, hiszen a közvetítést többen nézik, mint bármilyen más műsort az USA-ban. A nézettségi felmérések szerint az elmúlt négy SB az amerikai televíziózás történetének négy legnézettebb műsora volt, az összecsapásokat rendre mintegy 110 millió ember kísérte figyelemmel az Egyesült Államokban. Az idén pedig nem kizárt, hogy ismét megdőlt a rekord: a tavalyi őszi tévés idény 35 legnézettebb tévéműsorából ugyanis 34 amerikaifutball-közvetítés volt, azaz most már a sima alapszakasz mérkőzésekkel is mindent vitt az NFL.
Ráadásul az NFL-finálé esetében az sem igaz, hogy a hirdetések idejére elkapcsolnak a nézők, sőt: a legtöbb felmérés szerint a reklámokat még többen is nézik, mint magát a mérkőzést. Ennek magyarázata, hogy a Super Bowl mára a hirdetők között is egyfajta versennyé vált, amire a cégek mindig teljesen új kisfilmmel készülnek, gyakran hónapokon keresztül. A USA Today pedig már a mérkőzés alatt megszavaztatja a nézőket, melyik hirdetés tetszett nekik a legjobban, és másnap listát is közöl az eredményekről.


A győztesek
A USA Today szavazása komoly meglepetést nem hozott, az élen az elmúlt években is rendre taroló márkák végeztek. Az első négy helyet a Budweiser (Anheuser-Busch InBev) és a Dritos (Pepsi) bérelték ki. Rajtuk kívül a Top 10-be még az itthon is ismert márkák közül a Hyundai, a Pepsi, a Coca-Cola, a Radio Shack és a Microsoft került be.
Az idén debütáló hirdetők egyelőre nem alkottak különösebben nagyot: a Jaguar a középmezőnyben végzett, a Nestlé pedig a lista utolsó harmadára került. A 16 év szünet után visszatérő Heinz kisfilmjét viszont szerették: a ketchupmárka bekerült a 20 legjobb közé.

Itt megnézheti a legjobb reklámokat>>>>>
A nyertes: Budweiser Puppy Love
A második: Doritos Cowboy Kid
A harmadik: Budweiser Hero's Welcome
A legjobb autós: Hyundai - Sixth Sense
Heinz: Heinz Happy And You Know It

És egy válogatás>>>>>

 

mail
nyomtatás
címkék: Super Bowl

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.