brusszel


Milliárdos huszonévesek

A szerkesztő álláspontja
Figyelő Online - Halaska Gábor
2014.01.16  07:30   
mail
nyomtatás
Felhőinformatika, közösségi média és vírusmarketing, okos mobileszközök, big data, Twitter, Facebook, kétes adat- és információbiztonság vagy másképpen: a negyedik ipari forradalom néhány főbb trendje.
Ezeket a kifejezéseket és folyamatokat a 21. század második évtizedének közepe felé haladva egyre kevesebben tekinthetik ismeretlennek, a fiatalok vagy a mérnökök hóbortjának. Muszáj megtanulnunk az új fogalmakat, ha benne akarunk lenni a fősodorban.

Ezzel párhuzamosan döbbenetes metamorfózis zajlik a vállalati világban is. Egy bő kétéves, stanfordi kollégiumi szobából indult cég ma 23 éves alapítója például pár hete egy hárommilliárdos és rövid időre rá egy négymilliárd dollár körüli felvásárlási ajánlatot utasított vissza, pedig csupán egy egyszerű alkalmazást talált ki. Olyat, amelyhez nem kellett nagy befektetés, csak egy jó ötlet. A Snapchat világsiker, megalkotója példáját millió fiatal próbálja követni, újabb és újabb alkalmazásokat tervezve. A technológiai felvásárlásokról ráadásul hetente érkeznek új hírek: lapzártánkkor jelentették be, hogy a Google 3,2 milliárd dollárért megveszi az okostelefonokról vezérelhető termosztátjairól ismert Nest Labs nevű céget.

A net véglegesen átalakította világunkat. Ma már online jelenlét nélkül vagy akár egy statikus honlappal nagyon kevés vállalkozás maradhat felszínen, hiszen a fogyasztók nemcsak értesüléseiket szerzik a webről, hanem egyre többet vásárolnak is. Az online világban azonban nem igazán működnek sem a bannerek, sem a tévéhirdetések videomegosztókra feltöltött változatai. Forradalom zajlik a marketingszakmában is. Aki nincs tisztában a változások irányával, könnyen lemaradhat.

Az értékesítési modellek is gyökeresen átalakulnak. A Sony például egyetlen konzol és egyetlen lemez eladása nélkül húzhat le újabb bőrt első, második és harmadik generációs konzoljátékairól. Most tervezett PlayStation Now szolgáltatása révén a régebbi játékok a távoli szerverről (a számítási felhőben) futhatnak, miközben akár tableten, okostelefonon vagy -tévén is játszhatunk az eddig egyedi hardver megvásárlását igénylő játékokkal. Ahogyan az Airbnb elbánt a szállodákkal, a zeneletöltés a CD-iparral, úgy kerülheti meg most a Sony a játékboltokat és a műszaki üzleteket.

A vásárlók pedig egyre inkább az erőforrásokhoz való hozzáférést bérlik, nem pedig birtokolják a javakat. Nemcsak arról van szó, hogy a Google szolgáltatásaival nem kell irodai programokat venni a számítógépre, hanem arról is, hogy a nagyvárosi kölcsönautó- vagy bérbicikliflották okostelefonról percre pontosan követhetők, így nem is csoda, hogy például a metropolisokban élő fiatalok közül egyre kevesebben vágynak saját autóra, fenyegetve egy újabb hatalmas iparág kialakult üzleti modelljét.

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Félelmek és tények

Lánczi Tamás személyes álláspontja

Családi pótlék itt és ott

Kiszelly Zoltán nézőpontja

Pontozással nyert az EU

Kína igen ügyesen Oroszországot használja fel saját érdekei előmozdítására

A holland választás tanulságai: „jó” populizmus és mélyreható vita

A hollandok elmúlt 15-20 éve azt mutatja meg nekünk, hogy az olykor késhegyre menő vitáknak komoly hozadéka van

top200