brusszel


Mit tehet az állam a divatért?

Ács Zoltán a kreatív gazdaság élénkítéséről
Figyelő Online - Ács Zoltán
2013.06.06  11:00   
mail
nyomtatás
Mi a divat? Önkifejezés, egy adott kor leképződése az öltözködésben. Mindezek mellett azonban üzlet is, amely munkahelyeket teremt.

Ács Zoltán, a Design Terminál kreatív igazgatója
Ács Zoltán, a Design Terminál kreatív igazgatója

A ruhákat le kell gyártani, szállítani, be kell árazni, ismertté és vonzóvá kell tenni. A tervező kreációival diktál, miközben gondosan feltérképezett igényeknek is megfelel. A divat az a terület, ahol csakis az egyediség, a szubjektív látásmód és a rendkívül gyakorlatias, üzleties megközelítés patikamérleggel beállított egyensúlya vezet sikerhez. Vannak piacok, ahol ez nyilvánvaló, és vannak, melyek még tanulják ezt az egyensúlyt. Kelet-Közép-Európa és így Magyarország egyelőre ez utóbbiakhoz tartozik. A menedzsmentszemlélet még sokszor elsikkad az amúgy igen fontos művészi küldetéstudat mellett.

Mindemellett a textilgyártás – mely a divatnak mint gazdasági ágazatnak nélkülözhetetlen eleme – a rendszerváltás egyik vesztese volt, az olcsó távol-keleti dömping szinte teljesen tönkretette. És bár néhány varroda átmentette a magyar könnyűipari hagyományt, ők sok tervező számára csak elérhetetlen volumenben gyártanak olcsón. Ez pedig versenyképességi problémákat okoz, hiszen így az anyagbeszerzés és a gyártás is drága.

A tendenciák mégis kedvezőek. Az utóbbi 6-8 évben óriási fejlődésen ment át a magyar divat. Megjelent egy tervezői generáció, mely megfizethető, nemzetközi színvonalú, a trendeket szorosan követő darabokat tervez, miközben egyre több a világszerte elismert magyar fotós, fodrász, sminkes és stylist. A magyar divatnak van tehát esélye komolyan vehető gazdasági ágazattá válni, ehhez azonban nélkülözhetetlen a hatékony kommunikáció, hiszen a sikerhez vásárlók kellenek.

Itt lehet az államnak feladata. Számos piacon egyáltalán nem ördögtől való, hogy állami intézmények segítsék a designerek külföldi kereskedőkkel – a szakma zsargonjával élve buyerekkel – való kapcsolatteremtését. Azon például, hogy tőlünk nyugatabbra erre régóta bevett gyakorlatok vannak, senki sem lepődik meg. Annál izgalmasabb viszont megvizsgálni Románia és Szlovákia programjait, melyek keretében Londonban próbálják megmutatni tervezőiket különböző prezentációk keretében. Ezeket az ösztönzőket és legjobb gyakorlatokat megismerve jó ideje dolgozunk a Design Terminálban azon, hogy hatékony segítséget adhassunk ennek a területnek.

A Design Terminál mint a kreatív gazdaság ösztönzéséért felelős állami intézmény a Gombold újra! kampányokkal, bemutatókkal és kiállításokkal azt az egyszerű, ám nagyon fontos információt szerette volna eljuttatni a hazai vásárlók felé, hogy tehetséges magyar divattervezők léteznek, és érdemes tőlük vásárolni. Ez ugyanis egy szűk kört leszámítva a hazai piac számára korántsem nyilvánvaló, és még mindenkinek sokat kell azon dolgoznia, hogy az legyen. Talán abban is segítettünk, hogy a magántőke figyelmét felhívjuk arra, hogy a divat befektetésre alkalmas terület.

A Gombold újra! sorozat következő állomása, a június eleji Central European Fashion Days cseh, lengyel, magyar és szlovák tervezőket és nyugat-európai kereskedőket invitál Budapestre, s koncentrált segítséget kíván adni ahhoz, hogy a tehetséges divattervezőkből sikeres vállalkozók váljanak. Az esemény részeként kiírt Gombold újra! Közép-Európa pályázat győztesei olyan szakmai díjcsomagot kapnak, mely segít elindulni a hazai, illetve nemzetközi piacokon. A visegrádi országok tervezőinek bemutatója pedig olyan professzionális platformot kíván nyújtani a régió tehetségeinek, mely a külföldi buyereknek és a sajtónak is évről évre izgalmas lehet.

Miért szervez az állam divatbemutatót? Azért, mert ez nem csak egy divatbemutató. A glamour, a csillogás mögött a kreatív gazdaságot élénkítő program rajzolódik ki. Ahhoz, hogy a buyerek magyar és régiós tervezők termékeit vásárolják, ide kell őket hívni, és profi módon kell nekik prezentálni a kollekciókat. Első alkalommal ugyan még nem lehet cél, hogy több millió dollárért vásároljanak, de ha több magyar tervező képes tartósan jelen lenni a globális piacon, azzal munkahelyeket teremtenek, adót fizetnek és GDP-t termelnek.

Középtávú cél, hogy ha a nemzetközi divatélet fontos alakjai a régióból csak egyetlen eseményre látogatnak el, akkor ez a budapesti legyen. A ruha magas hozzáadott értékű termék, amelynek exportja jó fényt vet az országra. A kreativitás nemzetközi nyelv, melyet mindenki megért. Budapesttől egyáltalán nem áll távol a régió kreatív központjának szerepe; minden esélye megvan rá, hogy azzá váljon.

A szerző a Design Terminál kreatív igazgatója
Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Félelmek és tények

Lánczi Tamás személyes álláspontja

Családi pótlék itt és ott

Kiszelly Zoltán nézőpontja

Pontozással nyert az EU

Kína igen ügyesen Oroszországot használja fel saját érdekei előmozdítására

A holland választás tanulságai: „jó” populizmus és mélyreható vita

A hollandok elmúlt 15-20 éve azt mutatja meg nekünk, hogy az olykor késhegyre menő vitáknak komoly hozadéka van

top200