brusszel


Négyes metró a pusztában

Figyelő Online - Váczi István
2013.12.06  13:00   
mail
nyomtatás
Nem érdemes mérget venni a Budapest-Belgrád vasút kínai hitelből történő felújítására, de jobb is, mert a 4-es metróéhoz hasonló költségű beruházás aligha térülne meg.
Számos kínai-magyar projektet bedobtak a köztudatba ebben a kormányzati ciklusban, ám ezek között alig akad olyan, amely ténylegesen elindult a megvalósulás felé. A legutóbbi a Budapest-Belgrád vasútvonal kínai hitelből történő fejlesztése, amelyről múlt héten, a bukaresti Kelet-Közép-Európa-Kína csúcstalálkozón állapodott meg a magyar, a szerb és a kínai miniszterelnök.

Kérdés, érdemes-e erre hitelt felvenni. A két főváros között jóformán elhanyagolható a vasúti személyforgalom. A MÁV tájékoztatása szerint a vonal magyarországi szakaszán - Budapest és Kelebia között - tavaly 1,4 millióan utaztak, ez a hazai személyforgalom egy százaléka. A tervet a teherforgalom indokolhatja, az ugyanis már most is jelentős: tavaly a hazai vasúti áruforgalom jó 13 százaléka haladt át rajta.

Drága lesz

A kérdés csak az, mennyibe kerül mindez. A projektet kezelő Miniszterelnökségtől kapott tájékoztatás szerint a becsült hazai költség a tervezési és területkisajátítási kiadások nélkül 376 milliárd forint. Érdekesség, hogy a szerb közlekedési miniszter a napokban a projektről nyilatkozva azt mondta, a magyarországi rekonstrukció 1,5 milliárd euróba (durván 450 milliárd forint, majdnem a 4-es metró ára) kerül majd.

Ettől még nem zárható ki, hogy pénzügyi szempontból - a több tehervonat által fizetett pályahasználati díjnak köszönhetően - megérje a beruházás, de ennek esélye inkább csak elméleti. Ha egy vasúti pálya használatáért akkora összeget kérnének az igénybe vevőktől, hogy az a beruházási költséget is kamatostul fedezze, akkor az azon a vonalon történő szállítás tökéletesen versenyképtelen lenne. (Kivéve a célzott, például egy bányához tartozó vonalakat.)

Általános válasz

A megtérülést firtató kérdésünkre a Miniszterelnökség annyit közölt, hogy a 4-5 évesre tervezett fejlesztés nyomán, a menetidő jelentős csökkenésének köszönhetően, javul a vasúti szállítás versenyképessége. Ez pedig Szerbia közelgő EU-tagságával együtt valószínűleg jelentős személy- és áruszállítási igénynövekedést okoz.

A témáról és a szintén kínai hitelből megépíteni tervezett V0-ásról részletesen a Figyelő hetilap december 5-i, idei 49. lapszámában olvashat.

mail
nyomtatás

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.