DIGITÁLIS MUNKAHELYEK
Az infokommunikációs szektort érintő, egyelőre alig érzékelhető mértékű szakemberhiány egyáltalán nem sajátosan magyar jelenség, ráadásul csak az egyik eleme az agyelszívás. Európai szinten is hiány mutatkozik a képzett, speciális szaktudással rendelkező informatikusokból, s ez a helyzet egyre égetőbb lesz a gazdaság és a hétköznapi élet informatizáltságának növekedésével. Az Európai Unió nem véletlenül karolta fel a digitális munkahelyek ügyét, az idén tavasszal nagykoalíciót létrehozva annak érdekében, hogy biztosítottak legyenek azok a körülmények, amelyek a kontinensen 2015-ig várható, összesen 900 ezer kapcsolódó, új munkahely betöltését segítik.
Mindemellett az infokommunikációs technológia (ICT) exponenciálisan terjed, ennek nyomán a szakemberhiány belátható időn belül a növekedés egyik tényleges gátjává válhat. Az infokommunikáció hazai versenyképességben játszott szerepét jól mutatja, hogy a teljes magyar GDP-nek közel 12 százalékát teszi ki, s - a dinamikusan bővülő szoftverexportnak köszönhetően - a válsággal terhelt évek során is képes volt folyamatosan növekedni. Az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) számításai szerint a jelenleg 180 milliárd forintot kitevő magyar szoftverkivitel olyan növekedési potenciállal rendelkezik, hogy öt év alatt a mérete akár meg is duplázódhat. A digitális munkahelyek betöltése azonban elképzelhetetlen a nyugdíjba vonuló szakemberek utánpótlása, vagyis a szakmai képzés volumenének növelése és a munkaerő hazai munkaerőpiacra való eredményes becsatornázása nélkül. Vagyis a szektor szakemberhiánya már rövid távon is kárt okozhat a magyar gazdaságnak, aminek negatív következményeit legelőször hazánk versenyképességének csökkenésében érhetjük majd tetten.
A szakemberhiánynak csak az egyik oka az agyelszívás. Nagyobb probléma, hogy lassan már nincs mit elszívni, vagyis a szakma utánpótló képessége rendkívül alacsony. A műszaki felsőoktatásba bekerülő hallgatók és a végzettséget szerzők száma nem követi az iparág egyre növekvő szakemberéhségét, és semmi sem garantálja, hogy a diplomával egyszersmind a jelen követelményeihez maradéktalanul igazodó tapasztalati tudás is jár. Igaz, az iparág még a szerencsésebbek közé tartozik, hiszen amíg a pedagógusok között egyre nagyobb méreteket ölt a pályaelhagyás, addig egy informatikus aligha hagy fel ahhoz az iparághoz kötődő pályájával, amely a legintenzívebb növekedési lehetőségekkel kecsegtet a következő évtizedekben.
Az érintett hallgatók is érzik, hogy kizárólag az adott képzőhelyen nem lehet érvényesülni, gyakran egy-egy vállalatnál kell megalapozniuk karrierjüket. Éppen ezért arra törekszenek, hogy már a diploma megszerzése előtt olyan gyakorlati tapasztalatokat szerezzenek, amelyek növelik munkaerő-piaci értéküket. És ez nem csupán a több szakma kapcsán is előírt kötelező gyakorlatból fakadó, külső igény, hanem annak a felismerése, hogy nem lehet elég korán kezdeni a felkészülést a nagybetűs életre. Mindezek ellenére megfelelő felvevőkapacitású és karrierépítési lehetőséget biztosító gyakornoki programok alig akadnak ma Magyarországon, sőt sok tekintetben még gyerekcipőben jár ezek elismertsége a vonatkozó jogi szabályozás tekintetében is. A friss diplomások itthon tartásának egyik járható útját éppen az egy-egy nagyvállalat által hatékonyan működtetett programok jelentik.
A T-Systems Magyarországnál egy időben közel 250 gyakornok tevékenykedik. Anyacégünk, a Magyar Telekom hasonló programjával együtt pedig közel 500 fiatal kap lehetőséget, ami az ICT-iparág egyik, ha nem a legnagyobb gyakornoki programjává avatja a cégcsoportunknál a fiatal tehetségek felkarolására hosszú évekkel ezelőtt indított kezdeményezést. A felsőoktatási intézményekkel meglévő kapcsolataink lehetővé teszik, hogy már a diplomaszerzés előtt magunkhoz vonzzuk a tehetséges és dolgozni akaró, leendő szakembereket. A program lehetőséget teremt arra, hogy a tehetséges fiatalok elmélyítsék szakmai tudásukat és tapasztalatukat, friss diplomával a zsebükben már e képességekkel felvértezve induljanak el saját karrierútjukon. Immár több száz nálunk megfordult fiatal példája bizonyítja, hogy a gyakorlati tapasztalat már az első (főállású) munkahely előtt megszerezhető.
KINEVELNI AZ UTÁNPÓTLÁST
A T-Systems Magyarország SmartUp gyakornoki programjának hosszú távú célja a magyar informatikai képzés rangjának megőrzése. Felsőoktatási szakmai versenyek és kapcsolódó alapítványok támogatásával folyamatosan a kiemelkedően tehetséges fiatalok fejlődését igyekszünk elősegíteni, a hozzánk belépőknél pedig egyfajta inkubációs feladatot látunk el a versenyképes utánpótlás nevelésében. Gyakornokaink közül sokan megtalálták a számításukat a T-Systems Magyarországnál, és a diploma után nálunk helyezkedtek el. Vélhetően ez a jövőben is így lesz: egy a gyakornokaink körében végzett reprezentatív felmérés szerint 92 százalékuk maradna cégünknél főállású munkavállalóként. Ugyanezen felmérés alapján 87 százalékuk összességében elégedett a gyakornoki programunkkal, és annak elemei közül a legértékesebbnek a rugalmas munkaidő-beosztást tekinti. Ez nem véletlen. A munkaadók ugyanis gyakran nem azt tartják szem előtt, hogy a hallgatók fő érdeklődési területéhez kötődő szakmai tapasztalatok megszerzését támogassák, hanem úgy tekintenek gyakornokaikra, mint részmunkaidős munkatársakra. Ezzel szemben cégünknél e fiatalok szakmai fejlődését olyan mentorokon keresztül biztosítjuk, akik egy-egy gyakornokot támogatni tudnak a saját karrierútjuk egyes lépcsőfokain való előrejutásban.
A SmartUp programban részt vevő gyakornokainknak közel 70 százaléka napi, közvetlen kapcsolatban van a számára kijelölt mentorral. Értékelésük szerint az egyik legfontosabb eleme éppen az, hogy mindeközben olyan feladatokkal bízzák meg őket, amelyeket a vállalat szempontjából hasznosnak tartanak. Programunkkal lehetőséget teremtünk arra, hogy a tehetséges fiatalok nagyvállalati környezetben bővítsék tudásukat az érvényesüléshez elengedhetetlen szakmai tapasztalatokkal, s ezzel cégünk közvetlenül hozzá tud járulni a jövő szakembereinek utánpótlásához. És ez nem csak lózung: ma már van olyan vezető beosztásban lévő kollégám, aki annak idején a T-Systems Magyarország egyik elődcégénél gyakornokként kezdte.
VONZÓ FELTÉTELEK KELLENEK
Amint arra cikkében elődöm, Budafoki Róbert is rámutatott: a magyar vállalatok számára hasonló, ha nem nagyobb kihívás a megfelelő bérszínvonal biztosítása a szakképzett magyar munkaerő számára. Nem könnyű ma itthon egzisztenciálisan is vonzó feltételeket kínálni az informatikusoknak, akik pontosan tudják, hogy ugyanazért a munkáért már nem csupán Ausztriában, hanem Szlovákiában és Csehországban is a hazánkban megkereshető bér többszörösét kaphatják. Ráadásul az informatika azon kevés iparág közé tartozik, ahol a nyelvtudás kevésbé van előtérben, és csak egy szűken vett szaknyelvben vagy éppen programozói nyelvben szükséges eligazodni. Biztosra vehető, hogy minden vállalat a felmerülő költségek optimalizálására törekszik, még akkor is, ha bérköltségről van szó. De hamarosan ezen a területen is szembe kell nézni azzal, hogy a külföld valódi elszívóereje elsősorban a pénzben testesül meg.
Ám vannak olyan tényezők is, amelyek a pénznél sokkal többet nyomnak a latban. Az Y generáció tagjai tulajdonképpen belenőttek az infokommunikációba, és többszörösen nyitottabbak a külföld felé, mint a még a vasfüggöny mögött nevelkedettek. Ugyanakkor magasabbak is az elvárásaik mindenkori munkaadóik irányába - nemcsak a fizetés, hanem a munkahelyi környezet és a karrierépítés tekintetében is. Az innovatív, előremutató, stabil cégek ezért lényegesen szélesebb lehetőségekkel rendelkeznek a jelenleg még kevés számú friss diplomás kegyeiért folyó harcban. Amint arra a kapcsolódó vitában a Prezi vezetője, Árvai Péter is rámutatott (Miért mennek el a fiatalok? - Figyelő 2013/31. szám), gyakran a pénznél is sokkal fontosabb körülmény, hogy a pályakezdő perspektívát lásson maga előtt, s higgyen abban: egy jó ötlettel, kemény munkával és elkötelezettséggel itthon is sikereket érhet el. Ebből a szempontból is különösen szerencsés az ICT-iparág, hiszen látványos eredményekben, sikersztorikban nincs hiány.
ELŐREMUTATÓ KEZDEMÉNYEZÉSEK
Magam is fontosnak tartom, hogy a cégen belüli környezet tegye lehetővé a folyamatos szakmai fejlődést és a nemzetközi trendekre való nyitottságot. Ennek jó példája a közép- és kelet-európai e-Health Kompetencia-központunk, amelyet a Deutsche Telekommal és a T-Systems International céggel közösen hoztunk létre. Megalapításával egy olyan, regionális szinten is jelentős szakértői pre-sales központ jött létre, amely ki tudja elégíteni valamennyi, a térségen belül a vállalatcsoporthoz tartozó tagvállalat speciális, e-egészségügyi megoldáshoz kapcsolódó üzleti igényeit. Így képessé válunk arra, hogy - becsatornázva a terület leginkább előremutató megoldásait - átfogóan tekintsünk erre a rendkívüli innovációs energiákkal bíró szférára. A magyarországi kompetencia-központ üzleti és szakmai tapasztalataira építő üzletek végső soron növelik az e-egészségügy területén betöltött szerepünket, és olyan jó gyakorlatok kialakításához segítenek hozzá, amelyek révén saját lehetőségeinket is megtöbbszörözhetjük. Meggyőződésem szerint az ehhez hasonló, előremutató kezdeményezések összességében pozitívan hatnak a magyar nemzetgazdaságra, növelik az iparágban betöltött nemzetközi jelentőségünket, s végső soron támogatják a jövő szakembereinek kinevelését és itthon tartását is.
Fontosnak tartom, hogy a megkezdett együtt gondolkodás tovább folytatódjon, de nem szabad lehorgonyoznunk pusztán a problémánál. Mielőbbi lépésekre, valódi együttműködések kialakítására, továbbá minden magyar számára üzenettel bíró akciók, kampányok meghirdetésére lenne szükség. Ebben a T-Systems Magyarország partnerséget ajánl valamennyi olyan szereplőnek, amelyik érti és érzi a fiatalok itthon tartásának jelentőségét. Nem lehet elég korán kezdeni a magas hozzáadott értéket termelő munkahelyek utánpótlását, a tehetséges ifjak megtartását, közös jövőnk megalapozását; s mi, magyarok ráadásul ebben késésben vagyunk.
Rékasi TiborDiplomáját a budapesti Külkereskedelmi Főiskolán szerezte, majd üzleti képzések keretében bővítette ismereteit. Szakmai pályáját az Integra Kft.-nél kezdte ügyfélfelelősként. 1997-től a Unisys Magyarországnál dolgozott a pénzügyi üzletfelek partnereként, később ügyfélkapcsolati igazgatóként. 2000-ben csatlakozott a Cisco Systems Magyarországhoz, ahol előbb a kiemelt ügyfelekért felelős értékesítési vezető, nagyvállalati üzletág-igazgató, majd 2007 februárjától ügyvezető igazgató volt. 2008 őszétől az IQSYS Zrt. ügyvezető igazgatójaként, később a T-Systems Magyarország Zrt. értékesítési vezérigazgató-helyetteseként dolgozott. 2013 októberétől a T-Systems Magyarország Zrt. vezérigazgatója.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.