brusszel


Rekordmegrendelés Dél-Afrikából

Figyelő Online - Bucsky Péter
2013.10.23  11:00   frissítve: 2013.10.23 11:36
mail
nyomtatás
1200 milliárd forintot költ az afrikai ország új vasúti szerelvényekre.
A vasúti közlekedés történetének egyik legnagyobb értékű megrendelését nyerte el az Alstom. Az 2-es és 4-es budapesti metrók szerelvényeit is gyártó francia gépipari csoport 600 személyvonatot, azaz 3.600 vasúti kocsit szállíthat a dél-afrikai PRASA közlekedési vállalat számára, összesen 4 milliárd euró értékben. A kiemelkedő volumenű megbízás teljesítésére, amelyben a vállalati budapesti mérnökközpontja is részt vehet, az Alstom gyártóüzemet épít Dél-Afrikában, ahol közvetlenül 1.500, alvállalkozókon keresztül pedig további 33.000 munkavállalónak biztosít munkalehetőséget. A projekt értékének több mint 65%-a a megrendelő országban marad a fejlesztéseknek köszönhetően, az Alstom a magyarországi vasútfejlesztési projektekre is kidolgozott hasonló tervet, de itt nem jártak sikerrel.

Dél-Afrika Vasúti Személyszállítási Ügynökség, a PRASA (Passenger, Rail Agency South Africa) a következő 20 év során 9 milliárd euró (körülbelül 2.700 milliárd Ft) összeget fordít 1.200 elektromos motorvonat beszerzésére, ezek 7.224 kocsi részből állnak. A vonatok Pretoria, Johannesburg, Fokváros és Durban elöregedett vasúti járműveit váltják majd fel. A PRASA e nagyszabású közlekedésfejlesztési program részeként hirdetett nemzetközi közbeszerzési pályázatot, az első 600 szerelvény legyártására.



A pályázatot 4 milliárd euró (Kb. 1.200 milliárd Ft) összegű ajánlatával, egy nagy kínai gyártót megelőzve nyerte el az Alstom vezette Gibela konzorcium. Az Alstom sikerének hozzájárulhatott, hogy a cég vállalta azt, hogy a projekt teljesítése érdekében Dél-Afrikába telepíti a szükséges gyártókapacitást, létrehoz egy műszaki tervezőközpontot, valamint egy képzési centrumot is. A létesítmények építését 2014-ben kezdi el az Alstom. A helyi gyártás, az 1.500 új munkahely és a 10 év futamidejű projektbe bevonni tervezett alvállalkozók munkája és a másodlagos foglalkoztatás révén, a megrendelés értékének 65%-a Dél-Afrikában realizálódik majd.

"Ez a kiemelkedő összegű megrendelés megerősíti az Alstom stratégiai pozícióját a nemzetközi gördülőállomány piacon és mutatja azon szakmai képességét, hogy adott projektekre helyi kapacitást és know how-t hozzon létre" - mondta Deák László, az Alstom Hungária Zrt elnök-vezérigazgatója. „E nagy jelentőségű projektben részt vehet az Alstom budapesti Közlekedési Informatikai Megoldások részlegének szoftver tesztelési központja is, amely az új járművek vonatvezérlő rendszer szoftvereinek (TCMS) tesztelését végezheti" - tette hozzá Deák László.

A megbízás keretében az Alstom a helyi igényeknek megfelelő X'Trapolis Mega típusú személyvonatokat gyárt majd. A Dél-Afrikában szabványos, keskeny (1067 mm-es) nyomtávon futó vonatok utazósebessége 120 km/óra lesz, amely a későbbiekben 160 km/órára növelhető. Az egyenként 6 kocsiból álló szerelvények 1.300 utas gyors és kényelmes utazását biztosítják majd.

Az új, egyterű, 95%-ban újrahasznosítható anyagokból gyártott szerelvények légkondicionáltak lesznek, utasterük pedig ergonomikus ülésekkel és modern fedélzeti információs rendszerrel lesz felszerelve, mindemellett pedig wifi alapú internet hozzáférést biztosít majd az utasoknak. Az első új szerelvényt 2015-ben állítja forgalomba a gyártó, de a gyártás 2025-ig tart majd. Az Alstom mindemellett 2033-ig, azaz a gyártás megkezdésétől számított 18 évig biztosítja a szerelvények karbantartását és alkatrészellátását.

A fejlődő országokban nem ritka a hasonlóan grandiózus vasúti fejlesztés, Tunéziában TGV vonalakat fejlesztenek, Törökországban is rohamosan fejlődik a nagysebességű vasúti hálózat. Az 50 milliós lakosságú Dél-Afrika 22 ezer km-es vasúti hálózatának fejlesztésére arányosan is jóval többet fordít, mint a 8 ezer km-es hálózattal rendelkező Magyarország, a program keretében beszerezni kívánt szerelvénymennyiség nagyságrenddel több, mint amennyi új vonatot hazánkban az elmúlt 20 évben beszereztek. Modern motorvonatból a MÁV-nak 60 darab Stadler Flirt, 10 darab Bombardier Talent és 23 darab Siemens Desiro van csupán az állományában.

Kapcsolódó cikkek
mail
nyomtatás
címkék:

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Kiegyezés a székely–holland sörháborúban

Magyar politikai siker is a Csíki Sör Manufaktúra és a Heineken kiegyezése - állítják kormányzati informátoraink.

Bajban a taxisok réme

Lemondott az Uber elnöke, Jeff Jones, miután a cég háza táján egymást érték a botrányok.

Alternatív valóságok

Igencsak eltérő a NOB és a helyiek véleménye 
a tavalyi ötkarikás játékok hagyatékáról, de a rengeteg gond mellett van azért néhány sikersztori is.

Jönnek az automata áruházak

Egyre több, főként a fizikai világban aktív nagyáruház vezeti be a legkülönfélébb online és elektronikus eladásösztönző praktikákat.

top200