brusszel


Se vele, se nélküle

Németh Dávid a valutaalap magyarországi szerepvállalásáról
Figyelő Online - Németh Dávid
2013.07.25  06:10   
mail
nyomtatás
A pénzügyi válság kitörését követően az adósság finanszírozása szempontjából nem lett volna szükség gyors megállapodásra a Nemzetközi Valutaalappal, az IMF-fel.
Az Államadósság-kezelő Központ rendelkezett megfelelő tartalékkal, így nem fenyegette Magyarországot a fizetésképtelenség. Ugyanakkor egyes mérőszámok szerint a devizatartalék szintje nem érte el a minimálisan szükségeset, vagy épphogy csak teljesíteni tudta a követelményeket. A tartalék nem volt képes fedezni 3 havi importot. Az exporthoz szükséges behozatallal korrigálva ezt a mutatót azonban már bőven 4 hónap feletti volt a tartalék. A Guidotti–Greenspan-szabálynak sem felelt meg a devizatartalék mennyisége, mivel nem fedezte az ország 12 hónapnyi lejáró külső adósságát.

További vörös jelzések is Magyarországra irányították a befektetők figyelmét. Ilyen volt például a folyó fizetési mérleg hiánya, a magas külső adósság és finanszírozási igény, a majdnem egy évtizede magas költségvetési deficit és a növekvő államadósság vagy az egyre lassuló gazdasági növekedés. Mindennek következtében a forintot a leértékelődés, a magyar államkötvényeket pedig a hozamemelkedés veszélye fenyegette. Az országnak szüksége volt stabilizációra, kellett az IMF–EU-segítség. A nemzetközi szervezettől való segítségkérés szükségszerű és elkerülhetetlen volt. A korábbi évek nem megfelelő gazdaságpolitikája miatt nagyon beszűkült a mozgástér.

Az IMF-hitelprogram egyértelműen pozitív oldala az, hogy lélegzethez jutott az ország. A fájdalmas kiigazítások után elkezdett javulni az államháztartási és a folyó fizetési mérleg, csökkent a külső adósság, nőtt a devizatartalék. A kiigazításhoz viszonylag olcsó pénzt kaptunk a valutaalaptól, cserébe azonban komoly korlátokat kellett, kellett volna felvállalnunk. Az egyik út az IMF által többnyire javasolt kiigazítási mód. Ez az út akkor működhet, ha a főbb kereskedelmi partnerek gazdasága dinamikusan növekszik.

Ebben az esetben a külpiacok ellensúlyozhatják a belső fogyasztás visszaesését. Így a gazdaság az elvonásokhoz képest kisebb arányban esik vissza, és ezzel párhuzamosan az adósságmutatók is javulnak. A növekvő termelékenységgel párhuzamosan növekszik a bérszínvonal, javul a vásárlőerő és később a belső fogyasztás is. Ez az út azonban zsákutcának tűnik a jelenlegi helyzetben. A válság több országban is inkább csak mélyült a megszorítások következtében.

A másik út az, amelyet Magyarország is követett az elmúlt években. Más, többnyire nem lakossági forrásokból, például válság- és különadókból vagy a magánnyugdíjpénztárak államosításából próbálta meg végrehajtani a költségvetési kiigazítást. Ez is egyfajta időnyerési kísérlet, de ha a világ nem lábal ki a krízisből, sőt, ha újabb csapás érkezik, akkor elkerülhetetlen a súlyos megszorítás, amely társadalmi feszültségeket gerjeszt. A külön út ára a kamatkiadásokban csapódott le, évi 100 milliárd forint körül volt az elmúlt két évben, ha csak az IMF-től kapott 10 milliárd euró körüli összeg refinanszírozását vesszük alapul. Ugyanakkor határozott előnye, hogy a viszonylag rövid, 3 és fél éves finanszírozás helyett hosszú, akár 10-15 éves forrást is be tudott vonni a magyar állam, így az adósság lejárati szerkezetét elnyújtotta. További előny, hogy a forintfinanszírozás is nagyobb hangsúlyt kapott. Így csökkent az ország devizakitettsége, amely az IMF-hitel 2008–09-es felvételével a 30 százalék körüli szintről 40 fölé emelkedett.

A nagy kérdésre ugyanakkor még nem tudjuk megadni a választ. Jobb, az ország számára kedvezőbb gazdaságpolitikát sikerült alkalmaznunk az IMF nélkül? Amellett, hogy vitathatatlanul nagyobb a kormány mozgástere, és a költségvetés hiányát a GDP 3 százaléka alatt tudta tartani, egyelőre erős kételyek vetődnek fel. A gazdaság potenciális növekedési üteme romlott. Így a pont ezt javítani akaró kormányzati cél rövid távon erősen megkérdőjeleződik. Lehet, hogy az IMF után egy teljesen új, harmadik utat kellene választani?

(A szerző a K&H Bank vezető elemzője)
mail
nyomtatás
címkék: valutaalap IMF

Hozzászólások

Le Pen az EU-s népszavazásról

Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.

Megszavazták a "CEU-törvényt"

A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.

Újabb vizsgálat tárgya a Hungast

Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.

Szíriai fegyveresekkel állt kapcsolatban a szentpétervári merénylő

A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.



Félelmek és tények

Lánczi Tamás személyes álláspontja

Családi pótlék itt és ott

Kiszelly Zoltán nézőpontja

Pontozással nyert az EU

Kína igen ügyesen Oroszországot használja fel saját érdekei előmozdítására

A holland választás tanulságai: „jó” populizmus és mélyreható vita

A hollandok elmúlt 15-20 éve azt mutatja meg nekünk, hogy az olykor késhegyre menő vitáknak komoly hozadéka van

top200