Idén márciusban lehetett először arról hallani, hogy az Egyesült Arab Emirátusok az Emirates után második legnagyobb légitársasága, az Etihad fontolgatja, hogy beszáll a JAT-ba. Az már a kezdetektől világos volt, hogy a JAT csaknem 200 millió eurós tartozását átvállalja a szerb állam, ha pénzügyileg is megbízható szakmai befektető jelentkezik.
Az Etihad márpedig ilyen vállalat. Az Abu Dhabi repülőterét bázisul használó vállalat 2012-ben 79 utasszállítót üzemeltetett 86 járaton, heti 1 300 felszállással. (Leállásakor a Malévnak 22 repülőgépe volt, ezek 50 járatot szolgáltak ki.) Az Etihad-nak ezen kívül több más légitársaságban is van tulajdonrésze, a legjelentősebb talán az Air Berlin, Európa hatodik legnagyobb légi szállítója, amelyben csaknem 30% az Etihad részesedése. Az Etihad árbevétele tavaly 4.8 milliárd USD volt, adózott nyeresége pedig 42 millió USD.
A szerb kormánnyal aláírt megállapodás értelmében az Etihad 49 százalékos részesedést szerez a JAT-ban, a többségi tulajdonos a szerb állam maradt. A megállapodás leglényegeseb eleme, hogy az Etihad és a szerb állam is komoly befektetéseket végez, összesen 200 millió USD értékben. Két héten belül Szerbia és az Etihad is 40-40 milliót fektet be, majd ezt követően további 60-60 milliót.
Az Ex-yu Aviation blog úgy tudja, a szerb állam befektetése leginkább a JAT által felhalmozott adósság leírásából áll majd, míg az Etihad pénzét a kissé öregecske flotta cseréjére fordítják. Még a hónap végéig megérkezik két Airbus A319, majd a további nyolc modern, keskeny törzsű Airbus érkezik a téli szezon kezdetére.
A gépparkon kívül a légitársaság neve is megváltozik, az Air Serbia azonban mindenben a JAT jogutódja, használja annak szerződéseit. Az Etihad adja a közös cég vezérigazgatóját a szerb ősökkel rendelkező, szerbül kiválóan beszélő ausztrál Danny Kondic személyében, aki korábban a Qantas-nál és a Brisith Airways-nél dolgozott, az elmúlt években pedig a Malaysia Airlines kereskedelmi igazgatója volt.
A jelenleg 1.200 főt foglalkoztató vállalattól becslések szerint 300-500 dolgozót küldenek el, leginkább irodai alkalmazottakat, ugyanakkor 100 új állás is nyílik az új gépek kiszolgálásával kapcsolatosan.
Ha minden a tervek szerint alakul, a jelentős kapacitásbővítés és a nemzetközi menedzsment tudásának eredményeképpen megerősödő Air Serbia Belgrádot a régió légiközlekedési központjává teheti, kiszorítva a piacról a szomszédos országok kisebb légitársaságait, és megnehezítve a Balkánon is egyre határozottabban jelen lévő fapados légitársaságok dolgát.
A belgrádi Nikola Tesla repülőtér modernizálásának és bővítésének első fázisa a közelmúltban fejeződött be, ennek során a repülőtér területe 2,750 négyzetméterrel gyarapodott. A tervek szerint egy teljes új szintet építenek az egyik szárnyra, ami további csaknem 5,000 négyzetméterrel növeli meg a repülőtér hasznos területét.
Úgy tudni, az Etihad magára vállalja az eddig a fapadosok számára fenntartott régebbi szárny felújítását is, hogy az Air Serbia gépei a saját termináljukról indulhassanak, ezzel azonban kiszorítva a Wizzair, az EasyJet és a Germanwings gépeit az eddig alacsony kategóriájúnak számító régebbi terminálról.
A "keleti szél" BelgrádbanA szerb kormányból az elmúlt hét politikai válsága nyomán távozó Mlađan Dinkić pénzügy- és gazdasági miniszter személyes sikerként értékelte az Etihad-szerződés tető alá hozását, munkáját a szerződést szerb részről aláíró Aleksandar Vučić első miniszterelnök-helyettes is méltatta.
Marine Le Pen államfővé választása esetén megvárja a német és az olasz parlamenti választások eredményét, mielőtt népszavazást ír ki.
A jövőben akkor működhet oklevelet adó külföldi felsőoktatási intézmény Magyarországon, ha működésének elvi támogatásáról államközi szerződés rendelkezik.
Mégsem jön létre a menza cégek tervezett fúziója. Egyelőre nem vásárolja meg a Hungast Zrt. a Sodexot, mert nem teheti. A Gazdasági Versenyhivatal közbelépett.
A felrobbantott pokolgép hasonló volt ahhoz a másikhoz, amelyet később a Ploscsagy Voszsztanyija metróállomáson hatástalanítottak.