Az AFS Nemzetközi Csereprogram Alapítvány online felmérésében résztvevő, jelenleg is Magyarországon élő külföldi cserediákok gyakorlatilag nulla nyelvismerettel érkeztek hazánkba: 27 százalékuk egy szót sem, míg 47 százalékuk 10-nél kevesebb, 21 százalékuk pedig 100-nál kevesebb magyar szót tudott Magyarországra érkezése előtt.
A kutatás eredményei szerint a fogadó szülőktől ezzel szemben sokkal jobban lehet nyelvet tanulni, mint a diáktársaktól, hiszen 30 százalékuk szinte mindig magyarul beszél a cserediákokkal, és a csak közvetítőnyelven beszélő szülők aránya is csupán 24 százalék.
A hetvenből 21 cserediák (30 százalék) azzal az előítélettel érkezett Magyarországra, hogy a nyelvünk megtanulhatatlan, 8,6 százalékuk pedig semmit nem hallott korábban a magyarról. Többségük (61 százalék) a nyelvi nehézségekre felkészülten, de optimistán érkezett hazánkba.
Félévnyi itt tartózkodás után az optimisták aránya 61-ről 78,6 százalékra emelkedett, 15,7 százalék pedig átlagos nehézségű nyelvnek gondolta a magyart. Fél év Magyarország után a 70-ből mindössze két cseregyerek érezte továbbra is megtanulhatatlannak, két másik pedig egyenesen könnyen megtanulhatónak nyelvünket.
A 2015/16-os tanévben az AFS szervezésében 115 cserediák érkezett Magyarországra, ezzel párhuzamosan 94 magyar diák szerez interkulturális ismereteket és élményeket külföldön, többek között olyan egzotikus országokban, mint Honduras, Costa Rica, Malajzia vagy Japán.
"A felmérés jól mutatja, hogy egy külföldön eltöltött középiskolai tanév során még egy olyan nehéz nyelv is jó szinten elsajátítható, mint a magyar. A fogadott diákok nagy része a tanév végén magyar nyelvvizsgával tér haza. Hasonlóképpen, a magyar cserediákok is kiváló nyelvtudással érkeznek vissza Magyarországra" - összegezte a csereprogramok nyelvi jelentőségét Bangáné Jarecsni Rita, az AFS Magyarország nemzeti igazgatója.